دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ |۱۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 21, 2024
ساوه

حوزه/استاد حوزه علمیه خواهران استان مرکزی گفت: یکی از شناخت هایی که لازم است قبل از ازدواج، دختر و پسر، به آن توجه داشته باشند، شناخت فرهنگی است، این شناخت، شناختی است که در دوران نامزدی و عقد، به خاطر شرایط تعاملی که باهم دارند، قابل درک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک،دومین جلسه از کارگاه فرهنگی- پژوهشی تحکیم خانواده امروز با حضور خانم دکتر دولتی از اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها ساوه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، خانم دولتی در بیان جمع‌بندی مباحث جلسه قبل، به عوامل استحکام خانواده مقوله، اهمیت مرحله انتخاب همسر و اهمیت و ضرورت تشکیل خانواده، اهمیت مسئله خودشناسی در مرحله انتخاب همسر، و همچنین به دو پندار اشتباه در بین جوانان 1) اینکه می توانند بعد از ازدواج اخلاق و عادت طرف مقابل را تغییر دهند و 2) اینکه فرد (دختر یا پسر) فکر می کند که تشکیل زندگی یعنی ازدواج فقط یا یک فرد است پرداخت.

وی در ادامه این مباحث در بیان تفکر واقع بینانه، و تصور درست از زندگی، به ذهنیت غلط دیگری که برخی جوانان مستعد ازدواج، به آن اعتقاد دارند اشاره کرد و گفت: افسانه دیگری که برخی به آن باور دارند، تصور رؤیایی از ازدواج و همسر آینده است. دختر و پسری که در شرف ازدواج هستند، تحت تاثیر احساسات خویش قرار گرفته، نواقص و کمبود های اخلاقی که در هر شخصی وجو دارد در طرف مقابل را نادیده گرفته و به امید داشتن زندگی ایده آل و زندگی آرام با او ازدواج می‌کند.

خانم دولتی، در بیان نوع دوم شناخت، که پس از خودشناسی در مرحله قبل ازدواج و عقد است، به شناخت روحیات و خصوصیات آفرینشی جنس مخالف اشاره کرد و با معرفی کتاب «مردان مریخی و زنان ونوسی» نوشته جان گری، را در این زمینه بسیار راهگشا دانسته و این کتاب را از اولین کتابهایی دانست که نویسنده به خوبی به این مقوله (خصوصیات و روحیات زنان و مردان) پرداخته است.

این استاد حوزه، در توضیح این مطلب خاطر نشان کرد: بسیاری از اختلافات و برداشت های نادرست در زندگی زن و مورد، ناشی از همین مسئله است.

وی در ادامه به یکی از شناخت هایی که دختر و پسر را در داشتن زندگی بهتر کمک می کند اشاره کرد و گفت: از دیگر شناخت هایی که لازم است قبل هر ازدواج، دختر و پسر، به ان توجه داشته باشند، شناخت فرهنگی است، این شناخت، شناختی است که در دوران نامزدی و عقد، به خاطر شرایط تعاملی که باهم دارند، قابل درک است.

دولتی، در توضیح این شناخت فرهنگی در این دوران، گفت: نتیجه شناخت فرهنگی، دو مورد است 1) مواردی که میتوان با آن کنار امد 2) مواردی که نمی شود با آنها کنار آمد.موادری که می توان با آن کنار آمد شامل مواردی اختلاف فرهنگی ناشی از اختلاف جغرافیایی است که هر قومی دارای آداب و رسوم مختص به خود هستند، در این موارد فرد با توجه به روحیات خود، و درک منطقی فرهنگ طرف مقابل (نامزد خود) میتواند با آن کنار بیاید.

وی افزود: اما مسئله ای که کنار آمدن آن غلط بوده و فرهنگی را بد دانست که مخالف با شرع داشته و فرهنگ غیرشرعی می باشد، و این همان تصور نادرست است که شخص فکر کند، در صورت بودن فرهنگ مخالف با شرع و اخلاق، می تواند طرف مقابلش را از آن عادات غیر شرعی، به عادات شرعی سوق دهد.

این استاد حوزه در بیان فرق بین فرهنگ درست و فرهنگ غلط و غیرشرعی،تصریح‌ کرد: میتوان با درک به اختلافات فرهنگی هر قوم به این فرهنگ احترام بگذاریم و با درک آن کنار بیاییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha